fredag 13 januari 2012

Fullkornsprodukter och mindre sockerlika kolhydrater

Om du är vegan kan du inte utesluta riktigt vad som helst. För att kroppen ska kunna få fullvärdigt protein måste du i dom allra flesta fall kombinera vegetabiliskt protein med spannmål. Bra för att ersätta pasta, vitt ris och potatis(som inte bör ätas) är då bovete (kommer från en ört och är glutenfritt trots namnet), mathavre, hirs, quinoa och råris/vildris i alla dess färger. Även broccoli och blomkål kan ersätta potatis som potatismos eller dyl.

Min favorit är nog mathavre, svart vildris eller quinoa. Hirs har jag inte förstått mig på men jag tänkte prova en hirslåda i ugn någon dag framöver. Jag tror mer på det än att koka hirs som det är.


Tips. Om du inte heller vill köpa superdyrt bra ris är det värt att kolla om ni har någon thai- eller kinabutik i närheten, dom brukar ha alla sorters ris till fantastiska priser.

Inga kommentarer: