fredag 13 januari 2012

Välkommen.

Jag startar den här bloggen nu för att jag själv har valt att äta kost anpassad för candidabesvärade. Dels för att själv komma ihåg mina egna recept för framtiden men också för att jag gärna delar med mig av recepten vitt och brett, slit dom bara! Jag har själv haft svårt att hitta inspiration (särskilt frukost har varit svårlöst) och vill därför sprida recept fria får allt animaliskt, socker, jäst och även gluten som jag valt att utesluta.

En annan anledning är att om man googlar runt så ser man snart att det ska vara kostsam att rensa kroppen från överflöd av candida. Det finns hundratals produkter, tabletter och droppar, som ska vara bra att köpa som jag inte tänker lägga så stor vikt på i den här bloggen. Jag säger inte att dom är värdelösa, jag tror dom är mer än bra för att hjälpa kroppen till rensning men med min studentekonomi så går det bara inte ihop, och jag har använt information och sunt förnuft för att ge mina bäst råd på ekonomiskt lämpad mat.

Jag ska erkänna att ett annat skäl jag har är att jag är lite oroad av den här LCHF-trenden som pågår, som rekommenderar människor att äta obegränsat av "supernyttiga" fisk, kyckling och ägg, och ja i stort sett allt som veganer inte skulle rekommendera varken ur etisk, hälso- eller miljösynpunkt. Då candidakost även är ganska LCHF-vänlig så hoppas jag att några LCHF-kostarna hittar hit och inspireras av den gröna sidan av deras kostval då jag tror att den förbättring många känner i och med den kosten inte handlar allt fett och kött dom stoppar i sig, utan om uteslutandet av sockret och det folkhemskära brödet som innehåller just jäst och gluten

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken bra blogg! Jag är själv vegetarian och har förmodligen candida (har en massa symptom).

Connie Tornevall sa...

Sätter mitt avtryck här och säger stort TACK till en underbar blogg! Vi behöver dig! Kram